Thursday 23 October 2014

TANDA KEKURANGAN VITAMIN B COMPLEX

Posted by Unknown at 09:48

FAKTA PENTING BAGI KOMPONEN VITAMIN B-KOMPLEKS
 

Vitamin B merupakan vitamin larut air yang memainkan peranan penting dalam metabolisme sel. Secara amnya, makanan tambahan yang mengandungi kesemua lapan vitamin lain dirujuk sebagai vitamin B kompleks. Individu B vitamin tambahan yang disebut dengan nama yang khusus setiap vitamin (contohnya, B1, B2, B3 dan lain-lain).

 

Senarai Vitamin B

 

Vitamin B1 (thiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (niacin atau niacinamide)

Vitamin B5 (asid pantotenat)

Vitamin B6 (pyridoxine, pyridoxal, pyridoxamine)

Vitamin B7 (biotin)

Vitamin B9 (asid folik)

Vitamin B12 (pelbagai cobalamins; biasanya sianokobalamin dalam vitamin tambahan)

 

TANDA KEKURANGAN VITAMIN B KOMPLEKS DALAM BADAN

* Kekurangan Vitamin B1 (Thiamin) menyebabkan beri-beri. Gejala penyakit ini sistem saraf termasuk penurunan berat badan, gangguan emosi, encephalopathy Wernicke (persepsi deria yang kurang), kelemahan dan kesakitan pada anggota badan, tempoh denyutan jantung yang tidak teratur, dan edema (pembengkakan jaringan tubuh). Kegagalan jantung dan kematian boleh berlaku dalam kes-kes maju. Kekurangan thiamin kronik juga boleh menyebabkan sindrom Korsakoff, suatu demensia yang tidak dapat dipulihkan ditandai dengan amnesia dan perundingan pampasan.

* Vitamin B2 (Riboflavin). Kekurangan menyebabkan ariboflavinosis. Gejala boleh termasuk cheilosis (retak di bibir), kepekaan yang tinggi kepada cahaya matahari, cheilitis sudut, glossitis (radang lidah), dermatitis seborrheic atau pseudo-sifilis (khususnya yang mempengaruhi skrotum atau labia majora dan mulut), sakit tekak (sakit tekak ), hyperemia, dan edema pada faring dan mukosa mulut.

* Kekurangan Vitamin B3 (Niasin), bersama-sama dengan kekurangan triptofan menyebabkan pellagra. Gejala termasuk pencerobohan, dermatitis, insomnia, lemah, kekeliruan mental, dan cirit-birit. Dalam kes-kes maju, pellagra boleh menyebabkan demensia dan kematian (3 (+1) Ds: dermatitis, cirit-birit, demensia, dan kematian).

* Vitamin B5 Kekurangan (Asid Pantotenat) boleh menyebabkan jerawat dan paresthesia, walaupun ia sesuatu yang luar biasa

* Vitamin B6 merujuk kepada sekumpulan sebatian kimia yang hampir sama yang boleh interconverted dalam sistem biologi. Vitamin B6 adalah sebahagian daripada kumpulan vitamin B kompleks, dan bentuk aktif, Pyridoxal 5'-fosfat (PLP) berfungsi sebagai kofaktor dalam banyak reaksi enzim dalam asid amino, glukosa, dan metabolisme lipid.

* Kekurangan vitamin B7 (Biotin) biasanya tidak menyebabkan gejala pada orang dewasa tetapi boleh menyebabkan pertumbuhan terganggu dan gangguan saraf pada bayi. Kekurangan karboksilase beberapa, kesalahan metabolisme bawaan, boleh membawa kepada kekurangan biotin walaupun pengambilan Biotin diet adalah perkara biasa.

* Vitamin B9 (Folik), kekurangan asid anemia yang makrositik, dan peningkatan kadar homosistein. Kekurangan pada wanita hamil boleh menyebabkan kecacatan kelahiran. Suplemen sering dianjurkan selama kehamilan. Para penyelidik telah menunjukkan bahawa asid folik juga boleh melambatkan kesan berbahaya dari usia pada otak.

* Vitamin B12. Kekurangan cobalamin anemia yang makrositik, homosistein yang tinggi, neuropati periferal, kehilangan ingatan dan kekurangan kognitif yang lain. Ia adalah yang paling mungkin berlaku di kalangan orang-orang tua, kerana penyerapan melalui usus menurun seiring dengan usia; penyakit autoimun anemia pernicious merupakan satu lagi tujuan yang sama. Ia juga boleh menyebabkan gejala mania dan psikosis. Dalam kes yang teruk yang jarang berlaku, boleh menyebabkan lumpuh.

(SUMBER ASAL: http://en.wikipedia.org/wiki/B_vitamins#List_of_B_vitamins)

Sumber ini telah diolah semula.

Jika anda melalui fasa-fasa seperti diatas, maka anda perlukan B Kompleks. 


di sini saya senaraikan antara kelebihan dan kebaikan b complex shaklee..

KELEBIHAN B COMPLEX SECARA UMUM
*
1. Menghasilkan tenaga dan berperanan dalam membantu kemampuan berfikir.
2. Mengelakkan penyakit beri-beri.
3. Merangsang pertumbuhan pada kanak-kanak.
4. Diperlukan untuk kesihatan mata, kulit, kuku dan rambut.
5. Penting untuk sirkulasi dan fungsi normal sistem saraf.
6. Mencegah stress.
7. Menguatkan antibodi tubuh.
8. Amat penting untuk aktiviti sel genetik.
9. Diperlukan dalam pembentukan protein asid amino.
10. Diperlukan untuk memproses dan perbaikan sel-sel darah merah.

11. Mencegah anemia.


Anda boleh dapatkan makanan tambahan kaplet ini dari saya selaku pengedar sah shaklee anda.. anda boleh call / sms / whatsapp / wechat : 019-2229059

azlina

0 comments:

Post a Comment

CERITA MENARIK

 

KeLuARgA Ku CeRiA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea