Saturday 18 October 2014

FAKTA TENTANG PENYAKIT ASMA

Posted by Unknown at 06:02

Asma adalah penyakit kronik pada saluran pernafasan yang menyebabkan penghidap mengalami kesukaran untuk bernafas. Radang saluran udara menyebabkan penyempitan sementara saluran udara kecil di paru-paru , sehingga sukar bagi oksigen untuk melalui darah . Hal ini menyebabkan gejala asma , termasuk batuk , sesak nafas , dan sesak dada .

1 ) Asma adalah salah satu penyakit kronik yang paling umum terjadi di dunia . Kira kira lebih 300 juta orang di dunia saat ini dianggarkan menderita penyakit asma .

2 ) Penyakit asma adalah nisbah penyebab  1 dalam setiap 250 kematian di seluruh dunia . Tingkat kematian tersebut disebabkan oleh perawatan jangka panjang yang tidak memadai dan terlewat menerima bantuan saat mengalami serangan yang sebenarnya dapat dicegah .

3 ) Afrika Selatan berada di peringkat ke-25 di seluruh dunia dalam jumlah penderita asma ( kira kira dalam nisbah 8:1 % dari pelbagai usia )

4 ) Angka kematian yang disebabkan oleh penyakit asma di Afrika Selatan dilaporkan sebagai yang tertinggi ke-5 di dunia iaitu pada 185 per 100 000 penderita asma

5 ) Dilaporkan bahwa antara tahun 1980 sehingga 1997 terdapat penurunan dalam angka kematian kerana penyakit asma di Afrika Selatan dan penurunan episode asma yang hampir fatal pada  anak di Cape Town. Faktor yang mungkin menjadi penyebab atas penurunan kematian tersebut adalah meningkatnya rawatan dan perubatan asma akut , edukasi tentang asma dan penggunaan inhaler kortikosteroid.

6 ) Dalam beberapa dekad terakhir, Asma lebih sering menyerang anak-anak dan orang dewasa di seluruh dunia . Hal ini berhubungan dengan sensitiviti atopik (hipersensitiviti alergi) dan terjadi karena meningkatnya pula gangguan alergi yang lain seperti misalnya eksim dan rhinitis.

7 ) Banyaknya penderita asma meningkat kerana gaya hidup urban masyarakat dan adopsi gaya hidup Barat . Dengan perkiraan peningkatan proporsi penduduk urban dunia dari 45% menjadi 59 % pada tahun 2025 , dianggarkan akan ada tambahan 100 juta orang penderita asma pada saat itu .

sekiranya anda merupakan salah seorang penderita penyakit asma anda masih mempunya solusi yang mudah bagi mengurangkan peratusan serangan.

Dengan pengambilan omega guard ianya sangat membantu memberikan rasa hangat pada badan terutamanya di bahagian dada.

sekiranya anda berminat untuk mendapatkan omega guard anda, bolehlah hubungi saya samada call atau sms atau whatsapp mahupun wechat di talian 019-2229059.. puan azlina

saya pengedar sah shaklee anda.. consultation percuma bagi customer saya.. semestinya exclusive..

dapatkan segera ye..

salam sayang..

0 comments:

Post a Comment

CERITA MENARIK

 

KeLuARgA Ku CeRiA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea